Ok

En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies. Ces derniers assurent le bon fonctionnement de nos services. En savoir plus.

Un rêve de garçon

Pin it!

 

 

Un poème de Marieke Lucas Rijneveld

 


 

 

À l’occasion de l’exposition David Hockney à Bozar, Marieke Lucas Rijneveld lit son poème « Een jongensdroom » basé sur une œuvre de cet artiste

(sous-titres en anglais et en français - traductions Michele Hutchison et Daniel Cunin)

 

 

Een jongensdroom

 

Misschien is het dit: dat ik je tot in het genottelijke naakt heb

gekeken, het vruchtensap uit je lippen geknepen, jij die al die

tijd al op plukhoogte hing als een lijsterbes zo rood en veel,

in iedere pose zit een kwaad najaar verborgen, het is heerlijk

 

om je uit lijnen bij elkaar te dromen. Misschien is het dit: dat er

in de bovenkamer van je hoofd dichtregels opgerold liggen te

slapen, je oksels zijn net duinpannen waar je uit de wind in het

helmgras kunt liggen, het is mij vreemd om zo van iemand te

 

houden maar bij jou komt alles ineens trefzeker uit de doeken.

Misschien is het dit: dat je hier voor me staat en zo achteloos dit

portret vult, alsof wij achteloos in het leven staan, probeer niet te

veel naar de schaamstreek te staren en naar dat wat mij laat

 

zinderen, je bent een hemelterg, een lieveling, ik heb alles

weggegumd waar ik te hitsig te werk ging. Misschien is het dit:

dat je zelfs naakt toch aangekleed blijft, ik kan maar niet blootleggen

wat ik precies koester, en het idee dat je op een dag bij iemand

 

in de kamer komt te hangen maakt me jaloers, waarschijnlijk

houd ik daarom je voeten, je lieflijke tenen, uit beeld. Misschien is

het dit: dat ik zolang ik je teken je niet hoef te vinden, de blik in

je ogen ziet al het weerloze in me, mijn vinger glijdt langs je benen,

 

je dijen, ik peuter de maan uit je navel tevoorschijn. Misschien is het

dit: dat ik je tot in het genottelijke naakt heb gekeken, het vruchtensap

uit je lippen geknepen, en ach kon dit zo maar blijven, de boom,

het rood, en jij zo zoet en te stil om deze droom te beantwoorden.

 

 

 

JONGEN - DAVID - RIJNEVELD.jpg

 

 

Les commentaires sont fermés.